حافظان حریم
خیلی از این بایدها و نبایدها غریزی و بالفطره است و بسیاری از آن باید آموخته شوند و بسیاری هم به تذکر هر روزه نیاز دارد. اما این روزها که دستمان از پیامبران الهی کوتاه است چه کسی ارشادمان میکند؟ خودمان چقدر سعی در ارشاد دیگران داریم؟ آیا وظیفهای هم داریم؟ اصلاً درباره امربهمعروف و نهیازمنکر چه میدانیم؟
«محمدرضا اکبری» نویسنده کتاب «حافظان حریم» در کتابش مینویسد: «خوبیها و بدیها در نزد اقوام گوناگون متفاوت است و معیار ارزشها و ضد ارزشها در نزد ملل معتقد به ادیان الهی به ویژه اسلام با کسانی که از چنین عقایدی محروماند تفاوتهای چشمگیری دارد؛ اما این اصل مشترک بینالمللی است که اگر عملی را خوب یا بد بدانند امر و نهی آن را یک ارزش به حساب میآورند.» این کتاب ۱۹۵ صفحهای از انتشارات کتاب جمکران در ۱۰ فصل نکاتی از امربهمعروف و نهیازمنکر را به ما میآموزاند که شاید اصلاً به آن فکر هم نکرده باشیم.
نویسنده کتاب «حافظان حریم، امربهمعروف در عصر ما» در مقدمه کتاب آورده است: «این دو گنجینه الهی {امربهمعروف و نهیازمنکر} با همه ذخایر گرانقدر خود همواره در زیر طبقات سهلانگاریها، فراموشیها و غفلتها مدفون شدهاند و حتی ابعاد مختلف آنها به سررشته سنجشهای عالمانه برنتابیده است. مهمتر آنکه عمل به این دو فریضه بزرگ نه به اندازه نماز و روزه که به اندازه برخی از مستحبات رسمیت نیافته است به نظر میرسد علل عمده این مسائل ناآگاهی به جایگاه، آثار، شیوههای عملی موفق، رموز موفقیت، نمونهها، الگوها و انواع معروف و منکر به ویژه در اثر ماست.»
کتاب شامل این فصلهاست؛ فصلهایی که هر کدام بخشهای خواندنی و متنوعی دارد:
۱ – جایگاه امربهمعروف و نهیازمنکر؛
۲ – آشنایی با معروف و منکر؛
۳ – عوامل موفقیت در امر و نهی دینی؛
۴ – شرایط امربهمعروف و نهیازمنکر؛
۵ – مراتب و شیوههای امر و نهی؛
۶ – ریشههای شکست در امر و نهی؛
۷ – شیوههای رفتاری در امر و نهی دینی؛
۸ – آثار امر و نهی دینی در روایات؛
۹ – عوامل ترک امر و نهی دینی؛
۱۰ – آثار ترک امر و نهی در روایات.
در بخشی از کتاب میخوانیم:
«مؤمن در برخی موقعیتها قدرت تغییر اوضاع را در جهت حاکمیت دین خدا ندارد و نمیتواند عملی را در سامانبخشی فرهنگی در صحنههای زندگی اجتماعی پدید آورد؛ اما واجب است به سرعت خشم خود را از مخالفت با احکام خدا اعلام نماید و خداوند این نارضایتی و تغییر رنگ مؤمن را که ناشی از غضب بر انجام گناه است، دوست دارد. چه اینکه این تنفر قلبی نشانه عزت و بزرگواری و شخصیت دینی مؤمن است. امام صادق (علیهالسلام) فرموده است: در عزت مؤمن کافی است که چون عمل زشتی را ببیند، خدا از ناخشنودی قلب او آگاه گردد.»
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.