نه نکته برای موفقیت فروشگاه اینترنتی

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ نه نکته برای موفقیت فروشگاه اینترنتی
در سالهای اخیر استفاده مردم از اینترنت گسترش پیدا کرد و در نتیجه آن خرید اینترنتی نیز رونق قابل توجهی گرفت؛ فروشگاه های اینترنتی بسیار بزرگ شدند و توانستند مشتریان زیادی را جذی خود کنند. از همین رو اکثر فروشندگان قدیمی نیز تصمیم گرفتند یک فروشگاه اینترنتی برای خود ایجاد کنند و در فضای مجازی نیز به فعالیت بپردازند اما بسیاری از آنان نتوانستند در فضای مجازی توفیق چندانی پیدا کنند و قادر به کسب فروش خوبی نبودند. اینکه چگونه می توان یک فروشگاه اینترنتی موفق داشت نکات ریز و درشت فراوانی دارد که باید حتما مد نظر قرار گیرد. در ادامه نکات طلایی برای موفقیت هر فروشگاه اینترنتی آمده است است.
۱- نقد و بررسی توسط مشتریان

بهترین ابزار برای ایجاد اطمینان برای خرید محصول، وجود نظرات مشتریان است. مطمئنا بهترین توصیه کننده برای محصول شما مشتریان هستند. نتایج بررسی ها در مورد فروشگاه های اینترنتی نشان داده است که مشتریان تا حد خوبی به نظراتی که در فضای مجازی می بینند اهمیت می دهند. اجازه بدهید مشتریان نظر خود را راجع به محصول بیان کنند. اجازه دهید این کار را تا حد امکان ساده و سریع انجام دهند. نظر دادن به مشتریان اجازه می دهد احساس خود راجع به خریدی که داشته اند و سرویسی که دریافت کرده اند را بیان کنند. علاوه بر این، نظرات مشتریان به اعتبار دادن به سایت شما کمک می کند.

تاثیر نظرات مشتریان در فروشگاه اینترنتی خیلی زیاد است. آمارها نیز براین قضیه مهر تایید می زنند. توجه شما را به آمارهای زیر در مورد نظرات مشتریان جلب می کنیم:

  • داشتن نظرات و بررسی های مشتریان فروش شما را تا حدود ۱۸% افزایش می دهد.
  • ۵۸% مشتریان سایت هایی که نظر و بررسی دارند را ترجیح می دهند.
  • ۶۳% مشتریان مایل به خرید از سایتی هستند که نقد و بررسی داشته باشد.
  • مردم تا ۱۲ مرتبه به نظرات مشتریان بیشتر اعتماد کرده اند تا به توصیف ها و تعریف های خود شرکت عرضه کننده محصول

۲- استفاده از تصاویر با کیفیت

فکر می کنید کسی حاضر است جنسی را بخرد که هنوز آن را ندیده است؟ قطعا نه. اگر می خواهید مشتریان به خرید محصول شما علاقه نشان بدهند باید تصاویر باکیفیت و متعددی از محصول خود داشته باشید. برای هر محصول از دوربین های حرفه ای استفاده کنید، از همه جوانب و بخش های آن عکس بگیرید و حتی بهتر است از استفاده های محصول در زندگی روزمره نیز عکس داشته باشید. استفاده از عکاسان حرفه ای و تجهیزات پیشرفته شاید هزینه بالایی داشته باشد ولی مطمئنا در افزایش فروش محصول تاثیر خواهد داشت.
۳- پرداخت سریع و آسان

صفحه پرداخت آخرین مرحله از خرید است اما باید پرداخت را برای مشتری خیلی راحت کنید. محیط پرداخت مطمئن و قابل اعتمادی برای مشتری ایجاد کنید و حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • روش های پرداخت متعدد داشته باشید (آنلاین، پرداخت در محل، پرداخت بانکی و…)
  • مشتری را وادار به عضویت در سایت نکنید. (دریافت شماره تلفن و ایمیل و نام کافی است!)
  • اطمینان حاصل کنید که صفحه پرداخت و تایید خرید مانند دیگر صفحات سایت است
  • مشتری را برای خرید و پرداخت به یک سایت دیگر نفرستید
  • راهنمایی جامع برای همه خطاها داشته باشید
  • از مشتری اطلاعات اضافی و غیرضروری نخواهید!
  • با نمایش نشان های اعتماد و اطمینان به مشتری اطمینان خاطر بدهید (به طور مثال در ایران نشان اعتماد تجارت الکترونیک ضروری و لازم است)
  • امکان تماس با ما را به صورت آنلاین و تلفنی برقرار کنید

۴- سبک بودن سایت

امروزه سرعت اینترنت افزایش قابل قبولی داشته است اما بازهم شما نباید سایتی سنگین داشته باشید. سایتتان را تا حد امکان سبک بسازید تا سریع و راحت بارگذاری شود. فراموش نکنید که بسیاری از مشتریان شما از اینترنت پرسرعت برخوردار نیستند.

آمارها نشان می دهد یک چهارم مردم وقتی سایتی در چهار ثانیه اول باز نشود آن را ترک می کنند. بررسی دیگری نشان داد هر ثانیه تاخیر در بارگذاری صفحه باعث ترک سایت توسط ۷% افراد می شود.

با داشتن صفحات سبک و عکس های کم حجم می توانید گشت و گذار در سایت خود را برای مشتریان ساده و سریع کنید.
۵- زیبا بودن سایت

آمارها نشان می دهد ۴۲% خریدران آنلاین نظر خود راجع به یک فروشگاه آنلاین را براساس ظاهر و طراحی آن بیان می کنند. همین طور ۵۲% به خاطر زیبا نبودن به یک سایت برنگشته اند.

مشتریان شما در یک ثانیه اول تصمیم خود مبنی بر ماندن یا ترک سایت را اتخاذ می کنند پس سعی کنید با ظاهری زیبا و شکیل مانع ترک سایت توسط مشتریان شوید. توجه کنید که در طراحی شما محصول باید در اولویت اول باشد و تصاویر بزرگ آن در سایت مشاهده شود.

  • از رنگ های چشم نواز و متناسب با هم استفاده کنید
  • از متدهای روز طراحی (طراحی متریال و تخت استفاده کنید)
  • از فونتی جذاب و خوانا استفاده کنید.

۶- محصولات مرتبط

بهترین راه برای افزایش درآمد استفاده از تکنیک محصولات مرتبط است. در صفحه هر محصول و در سبد خرید مشتری محصولاتی که دیگر مشتریان به آن تمایل داشته اند یا به محصول ارتباط دارد را معرفی کنید. به طور مثال حتما در کنار موبایل تجهیزاتی مثل محافظ و قاب، کارت حافظه و غیره را معرفی کنید. به خریدران شلوار حتما کمربند معرفی کنید و یادتان نرود که هر کفش به یک واکس نیز نیاز دارد!

با این کار درآمد شما برای فروش افزایش می یابد زیرا شاید مشتریان شما اصلا به خرید آیتم های کوچک و فرعی مرتبط با محصول اصلی دقت نکرده باشند. کاری کنید که مشتری برای یک خرید جزیی نیازی به رجوع به مغازه های فیزیکی نداشته باشد.

البته توجه کنید که برای ساده سازی فرآیند خرید نباید در صفحه تایید نهایی و پرداخت این کار انجام شود بلکه در حین اضافه کردن محصول به سبد خرید و در حین بررسی سبد (قبل از نهایی شدن) باید این معرفی انجام شود.

لوازم جانبی محصولات را به صورت کامل و جامع عرضه کنید؛ چه بسا خریدارانی که به خاطر کامل نبودن لوازم جانبی از شما خرید نکنند.
۷- جستجوی راحت در سایت

برای همه مشتریان مهم است که بتوانند راحت آنچه را که می خواهند پیدا کنند. این بدین معنا است که باید حرکت و جستجو در سایت را برای مشتریان راحت کنید.

از فیلتر (بر اساس برند، بازه قیمتی، داشتن یک ویژگی خاص، زنانه و مردانه بودن و…)و ترتیب بندی (براساس قیمت، درصد تخفیف، جدید بودن، پرفروش و محبوب بودن، افت و یا افزایش قیمت و…) کار مشتری برای مقایسه را راحت کنید. محصولات را دسته بندی کنید (به طور مثال برای کیف: کیف سفری، کیف اداری، کیف درسی و کوله پشتی، کیف پول کیف مدارک و …).

به طور مثال به عملکرد عالی سایت ایرانی دیجی کالا در زمینه فیلتر و دسته بندی گوشی موبایل توجه کنید:
فروشگاه اینترنتی
۸- معرفی قوی محصول

مهمترین عامل شک و تردید مشتریان برای خرید محصول به صورت آنلاین نداشتن اطلاعات کافی راجع به محصول است. برای رفع این ابهامات مشتریان برای هر محصول یک نقد و بررسی کامل و جامع ترتیب دهید. تمام مشخصات فنی (ابعاد، اعداد و نتایج تست ها) را بیان کنید و حتی اگر ممکن است برای محصول خود یک بررسی ویدئویی قرار دهید. با این کار می توانید مشتری را به خوبی با محصول آشنا کنید.

برای نقد محصول باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا مطلب توصیفی شما جذاب و خواندنی باشد:

  • برروی نقاط قوت و برتری های محصول تمرکز کنید.
  • از کلمات ساده استفاده کنید و از واژه های تخصصی پیچیده دوری کنید.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • انگیزه خریداران برای خرید محصول را تشریح کنید.
  • تمایز های اصلی محصول را بیان کنید.
  • ویژگی های فنی و تخصصی را در قالب جدول و مقایسه عرضه کنید.

۹- پشتیبانی عالی از مشتری

در خرید آنلاین همواره ممکن است برای فروشگاه اینترنتی مشکلی پیش بیاید. اشکال در پرداخت، اشکال در سبد خرید، نرسیدن محصول و … شما باید در هر حالت پشتیبانی جامعی از مشتری به عمل آورید تا رضایت مشتریانی که کارشان خوب پیش نرفته جلب شود.

امروزه خبر ارائه سرویس بد و پشتیبانی ضعیف از مشتری خیلی سریع در فضای مجازی منتشر می شود. یک مشتری ناراضی به بیش از ده نفر از مشتریان بالقوه شما خواهد گفت از شما خرید نکنند! پس باید برای حفظ رضایت مشتریان یک برنامه پشتیبانی قوی داشته باشید.

برای حفظ رضایت مشتری و افزایش اطلاعات او می توانید از بستر پرسش و پاسخ آنلاین یا تلفنی و همچنین بخش پرسش های متداول (FAQ) استفاده کنید.

1 دیدگاه برای “نه نکته برای موفقیت فروشگاه اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − نه =